سجاده خاکـــــــــی

سبکبار باشید تا برسید...

سجاده خاکـــــــــی

سبکبار باشید تا برسید...

مشخصات بلاگ
سجاده خاکـــــــــی



به باد حادثه بالم اگر شکست،چه باک؟
خوشا پریدن با این شکسته بالی ها...

هم سایه ها

من چهار.

جمعه, ۲۲ آذر ۱۳۹۲، ۰۵:۳۳ ب.ظ

جمعیت نسبت به هفته قبل کمتر شده . بااین حال سرو صدای سه چهار نفر هم برای بهم زدن تمرکزم  کافیست. هر چقدر فکر میکنم نمیتوانم به یاد بیاورم که دخترک را کجا دیده ام. بدون اینکه حرفی بزند و حرفی بزنم ، صحفه اول کتابم را باز کرد و من هم مثل همیشه جمله معروفم را نوشتم وامضا زدم. لبخند زنان کتاب را برداشت و به آرامی تشکر کرد.
نفر بعد پسرک لاغراندامی بود که یک ریز حرف میزد. حتی وراجی پسرک هم نتوانست مرا از فکر دخترک بیرون بیاورد.
تو را من چشم در راهم...تو را من چشم در راهم...کتاب ها را یکی پس از دیگری امضا میزدم وبا لبخندی ملیح آنرا به طرف مقابل هدیه میدادم.
نه که از این کار بدم بیاید نه اتفاقا شیرین ترین لحظه کارم همین لحظه هاست ولی خوب مطمئنم نصف این آدم ها معنی داستان و رمان را هم نمیدانند چه برسد طرفدار نویسنده نه چندان معروفی مثل من باشند .

در همین فکر هایم که موبایلم زنگ میزند. بدون اینکه شماره را نگاه کنم جواب میدهم. میدانم که نگار است.
جانم نگار . بگو.
سلام. علی جان  من امروز وقت نمیکنم دنبال امیر بروم . میشه زحمتش رو بکشی. شرمنده به خدا میدونم کار داری.
نه عزیزم . باشه خودم میرم.
ممنون. ناهار منتظرتونم.خداحافظ
خداحافظی را همزمان با گذاشتن موبایل در جیبم، میکنم.
دلم میخاست به نگار بگویم نه ، ولی نمیشد. کم کم وساطم را جمع کردم و آماده رفتن شدم. اطرافیان که متوجه نیتم شدند شروع کردند به اعتراض .
 شما خیلی منزوی هستید، چرا همیشه از ما فرار می کنید و از این دست حرف های یامفت.
 زن میانسالی گفت :
دفعه پیش هم وقت نشد سوالهایمان را بپرسیم. لطفا کمی به طرفدارانتان هم اهمیت دهید.
درحالیکه سرم را به نشانه چشم تکان میدادم دوباره به صندلی تکیه دادم وبا جدیت گفتم :
حق باشماست ولی امیدوارم مشغله های مرا بعنوان یک پدر وهمسر هم درک بفرمایید. پسرم الان تو مدرسه منتظر منه تا برم دنبالش.
البته که من به شما اهمیت میدهم. الانم تا یک ربع دیگه درخدمت شمام، بفرمایید.
دو سه نفری چندتا سوال آبکی کردند وجواب گرفتند. زن میانسال هم درباره حواشی چاپ و انتشار  پرسید.
پسرک خوش پوشی که آرام تر از سایرین بود با لحن خاصی پرسید: چرا راز گمشده؟ این همه اسم ؟ تو زندگی شخصیت اول که لیلا باشه رازی وجود نداره.
اون و امیر همدیگر رو دوست دارن وآخرش به دلایلی بهم نمیرسند. خوب این کجاش رازه؟
با قیافه ای جدی نگاهش کردم وگفتم خوب این انتخاب اسم دلیل خاصی نداره و همینطوری بوده.
انگار که فهمیده باشد که سربالا جواب دادم و پیچاندمش دوباره پرسید:
 شخصیت امیر در داستان ، چقدر به زندگی واقعی شمانزدیک است؟
خوب این فکر بی معنیه که اگر نویسنده ای داستان عاشقانه ای مینویسه حتما اون داستان زندگی خودشه اما خوب علی فلاح زیاد هم بی شباهت به امیر  قصه مانیست.
پسرک سمج که گیر داده و ول کن نیست،  باخنده میپرسد:
 حتی دروغگو بودن امیر؟
حاضرین شروع به خندیدن کردن ومن هم با ریشخندی پاسخ دادم : بله. امکانش هست.
هنوز خنده جمع  تمام نشده بود که همان دخترک آشنا پرسید:
و لیلا چطور؟ او برای شما چقدر حقیقت دارد؟
لحظه ای خشکم زد، سوالی که همیشه انتظار داشتم نگار بپرسد وهیچوقت نپرسید. انگار نفسم گرفته باشه به آرامی  گفتم : هیچی. ساخته ذهنمه.

دخترک میان جمعیت گم شد. ماشینم را پیدا نمیکنم. سرم گیج میرود. موبایلم پشت سرهم زنگ میزند. نگار است. صدای زنگش صدای آهنگ مورد علاقه ام است. موبایل را خاموش میکنم.
به طرف اتوبان میروم.
بارانی که انگاری چند روز تو گلوی آسمون گیر کرده باشه شروع میکند به باریدن.
میروم کنار پل . رگبار گرفته. نعره میزنم و با ناله می گویم:
 لیلا تلخ ترین حقیقت زندگی من است.

                                                                               خط خطی های داستان نمای من.
                                                                                          راز  گمشده
                               
          بعد نوشت:
                یکی از دوستان سوالی را مطرح کرد که جوابش، همه هدف من از نوشتن این داستان نما بود. خوشحال میشم نظر دیده بان را شما هم بخوانید.
                                                                    

  • میم.اعشا

نظرات  (۱۵)

یکی از دوستانم نصیحت کرد که به جای انتشار داستان در وبلاگ، بشین و اساسی داستان هایت را روی کاغذ بنویس. البته اون بخاطر یکسری ملاحضات امنیتی و.. این را میگفت ولی من نظر خاص خودم رادارم. من نظرات دیگران درباره نوشته هایم را خیلی دوست دارم وبرایم مهم هستند.
منتظر نظرات شما هستم. همه جوره
یاعلی
  • حسن قنبری
  • بسم الله
    اول که خیلی اون جمله عزیز تو را من چشم در راهم رو دوستش دارم از اول هم با نجوا بوده
    دوم این جمله اشتباه البته ببخشیدا «شما خیلی منزوی هستید، چرا همیشه از ما فرار می کنید و از این دست حرف های یامفت.» در مقام نویسنده یک اثر ادبی که خودتون فرمودید ابتدا مردم چیزی از رمان نمی فهمند پس شما در جایگاه یک نویسنده می فهمید پس باید با ادب و متانت بیشتری حتی در ذهن خودتون با مخاطبین رفتار کنید
    سوم مگر مراسم یه جور رونمایی از کتاب شما نیست و شما مشغول امضا کردن کتابها نیستید؟ پس چرا این همه منتقدی که تا آخر کتاب رو خوندن و بهش ایراد می گیرن وجود داره مثلا پسری که خیلی ساکت و مرموزه و بعد شروع به تیکه انداختن می کنه
    چهارم اینکه اصلا داستان کتاب شما برای من مخاطب «حسن قنبری» مشخص نیست تا بتونم با کلیت داستانتون ارتباط برقرار کنم این یعنی خوب پرداخت نشده و شخصیت پردازی موجود نمی باشد
    پنجم داستان بیشتر به یه فیلمنامه موج نویی فرانسه می موند یه لحظه یک اتفاق شاید کم اهمیت و بعضا بی اهمیت
    در آخر ببخشید اگه تند رفتم شما کارتون درسته که داستان می نویسید کم و کم و اونها رو از همین ابتدای نویسندگیتون به معرض نقد عمومی قرار می دید
    یاعلی
    پاسخ:
    سلام. نیما حق مطلب را در این جمله " تورامن چشم درراهم " ادا کرده.
    در ابتدا بسیار سپاس بابت تشریف فرمایی ونظرات سازنده تان.
    قابل ذکر است نویسنده بابیان جملهحرف های یامفت قصد بی ادبی ندارد. بهرحال او هم آدم است و بنظرم آدمها در خلوت شان گاهی خیلی راحت تر از آنچه که می نمایند هستند.
    دوم: والله من حقیقتش نمیدونستم تو این جلسه ها چی میگذره. اگر میفرمایید تو این جلسه ها امکان پرسش وانتقاد نیست، حقیقتا بنده اطلاعی نداشتم.
    سوم اینجا را قبول ندارم. این یک داستان کوتاه است وفرصت بیشتر توضیح دادن نیست . چون هم لوس میشود و هم کوتاه بودن داستان فرصت نمیدهد.
    اگر دقت کنیم پسرک منتقد دریک خط داستان کتاب را تعریف میکند که بنظر حقیر کافیست.
    والبته خیلی نشانه های دیگر که پرده از رار زندگی نویسنده بر میدارد که روزی عاشق لیلانامی بوده به سن همین دخترک آشنای قصه. و درآخر به اونرسیده

    ممنون برای نظر پنجم پاسخی نداشتم.
     خواهش میکنم .همیشه حق با مشتری است.
    یاعلی

    سلام دوست عزیزم

    داستانت رو دوست داشتم...

    استفاده کردم...

    یاحق

    پاسخ:
    سلام دوسی
    خیلی خوش اومدی. خوشحالم
    ممنون
    سلام.
    داستانتون رو خوندم. از لحاظ ادبی خیلی عالی بود.
    الان این راز گمشده کامل شده؟؟
    پاسخ:
    سلام. ممنون. نه هنوز . اول قصد داسستان بلند نوشتن داشتم بعد یهو شد همین چندخط
  • بانوی کربلا ندیده
  • سلام..
    دختر ان شاالله میاد روزی که بیاییم تو صف بایستیم تا کتابامون امضاءکنی...

    خوب بود؛ دوستش داشتم؛ نمیدونم چرا انقدر باهاش در گیر شدم..خیلی با شخصیت اولت همزاد پنداری کردم شاید به خاطر اینکه یه تلخی در حقیقت زندگیم دارم..

    یه پیشنهاد برای اینکه دچار اشکلاتی که اقای قنبری فرمودند نشینی؛قبل اینکه داستانت تموم نسبت به اتفاقات داخلش یه تحقیق داشته باش تا مخاطبت هم که نمیدونه دچار گمراهی نشه...
    امیدوارم همیشه قلمت جاری باشه.
    التماس دعا
    سلام.
    ممنون از اینکه سر زدید و لینک کردید.

    اگه داستان های دیگه تون هم اینجا هست، لینک خوب هاش رو بدید بخونم، فعلا وقت ندارم کل وبلاگتون رو بخونم، بعدا میخونم!!!
  • علیرضا فلاح
  • سلام من دوست دارم وبلاگ های ما به هم پیوند بشه ممنونو میشم قبول کنید
    http://shahid-fahmide.blog.ir
    حلقه شهید فهمیده
    دوست داشتی پیوند کن خبر بده ممنون
    سلام
    راسش اول باورم نمیشد خودتون این داستانو نوشته باشید!
    خیلی زیبا بود!
    موفق باشید...
    پاسخ:
    سلام.
    سپاسگذارم.
    نظرات وراهنمایی های شما همیشه برایم راهگشا بوده.
    سلام.
    لینک شدین، ببخشید بابت تاخیر!
    پاسخ:
    سلام .ممنون
    خواهش میکنم.
  • دیده بان 110
  • سلام .
    داستان روانی بود ولی یه نکته آیا لیلا شخصی حقیقی بود ؟ به نظرتون اینکه طرف همسر داره و یه فرزند بودن لیلا در تخیلاتش درسته یا نه ؟
    یادم چند وقت پیش یه نظری از حضرت آقا میخوندم با این مضمون : سعی کنیم در رمان ها عشقی تلقین عشق مجازی نکنیم .
    صرفا یه انتقاد بود البته اگه من درست برداشت کرده باشم از داستان و اگه نه که روشنم کنین .
    قصور ما رو در کم سر زدن ببخشین .
    لینک نبودنتون یکی از دلایلش بود .
    از این به بعد بیشتر میاییم .
    منم خیلی دوست داشتم نویسنده بشم ولی خوب نشد ...
    پاسخ:

    درباره خواندن داستانم و کامنتی که گذاشتید واقعا سپاسگذارم. بله حق باشماست باید درست عشق را  بیان کرد. حقیقت از سوال شما خیلی خوشحال شدم.
    لیلا شخصیت حقیقی بوده. نویسنده داستان ما خیلی وقت پیش ها عاشق دختر لیلانامی بوده که هم سن وسال همین دخترک آشناست  اما خوب بهم نرسیده اند.
    ولی این روی زندگی کنونی اش تاثیر منفی نگذاشته ولی خوب قابل فراموش کردن همه نبوده.
    نکته مهمی که بنده از داستان مدنظرم بوده همینجاست.مهم نیست علی فلاح چه داستانی نوشته مهم اینه  که اگر نویسنده اسیر فکر لیلا بوده مطمئنا این را نگار همسر کنونی اش متوجه میشده ولی آنقدر معصومانه عشق اش را در دل نگه داشته که حتی نگار شک هم نکرده و درباره کتاب سوال نکرده. نمیدانم شاید هنوز نتوانستم منظورم را برسانم.
    اینکه برعکس فیلمها و داستان هایی که اینروزها براساس تم خیانت مد شده ،عشق قدیمی حتما منفی و ویرانگر نیست.
    در واقع من این داستان کوتاه را جسارتا در تقابل با داستان کوتاه دوستی بسیار محترم نوشتم که دراینباره داستانی نوشته بودند که من نپسندیدم.

    من هم دوست دارم نویسنده شوم و اکنون هیچ هیچ ادعایی ندارم .فقط میخام آرزومو عملی کنم.
  • امضا محفوظ
  • هم روان نوشته اید هم ماجرا سر و ته دارد
    خدا قوت

    سلام خانم  پرستار

    امیدوارم حالت خوب خوب باشه

    خیلی خوشحالم که بازم تونستم به وبت سر بزنم

    از داستانت خیلی خوشم اومد

    1جورایی حس میکنم همه ی آدما تو گذشته هاشون 1 آدمهایی بوده که ازش دور افتادن شاید اونقدر دور که حتی نمیتونن پیداش کنن اما بوده حالا نه اینکه حتما عاشقش بوده باشن شاید 1 حضور دوستانه بوده که به هر دلیلی دیگه نیست

    نمیدونم چرا اینجوری فکر میکنم

    به هر حال لذت بردم

    پیروز باشی

  • حسن قنبری
  • سلام
    با یادداشتی راجع به سریال های شبکه نمایش خانگی به روزم ...
    سری بزنید
    سلام
    داستانت خوب و خلاصه بود،همه به لیلا دقت کردن اما من از اسم نویسنده خوشم اومد"علی فلاح"
    نمیدونم چرا؟!شاید چون علی
    یا فلاح و رستگاره
    یا شاید چون خودم لیلام!
    منتظر داستانهای جدیدت هستم
    بای...
    پاسخ:
    ببخشید شما؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    نمیدونم چرا من ...
    چرا من باید اینو بخونم ...
    مهم اینجاس ک داستان زندگی من مشخصه ...
    من نمیتونم لیلا رو توی قلبم داشته باشم و بایک غیر لیلا ازدواج کنم ...
    قلبم گرفت اینو خوندم ...
    نکنه منم مث علی فلاح شم؟
    نه نمیشه ...
    شعرایی ک برای لیلا گفتم چی؟
    یک عمر بی مخاطب بمونن؟
    نه نمیشه ...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی